Pri šoférovaní sa musíme často vysporiadať so zdanlivo banálnymi situáciami, ktoré nás však v konečnom dôsledku môžu stáť veľa nervov a peňazí. Medzi ne patrí aj vychádzanie na obrubník, každodenný chlebík mnohých šoférov. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale tento úkon môže pri nesprávnej technike váš automobil poškodiť.
Ako teda vychádzať na vysoké hrany chodníkov tak, aby sa vozidlu nič nestalo? Postup je pomerne jednoduchý. Ak aj vy tento úkon bežne absolvujete, určite oceníte krátky návod, ktorý objasňuje vhodnú techniku vychádzania na obrubník.
Čo sa môže stať
Najčastejším poškodením pri neopatrnom výjazde na obrubníky sú ryhy a škrabance na diskoch kolies. Riziko ich vzniku závisí od obutia. Čím menší profil pneumatiky máte, tým opatrnejšie by ste mali zdolávať akékoľvek vertikálne prekážky. Nízkoprofilové pneumatiky totiž síce poskytujú viac stability, na oplátku však znižujú schopnosť automobilu tlmiť nárazy. Dôležité je aj to, že diskom zďaleka nezaručujú takú ochranu ako štandardné obutie.
Skúste si niekedy všimnúť kolesá mnohých automobilov zaparkovaných na chodníkoch. Určite spozorujete, že mnohé z nich majú poškriabané disky. Samotné škrabance však nie sú tak závažným poškodením ako deformácia ráfiku. Pokrivený disk môže výrazne znížiť jazdný komfort a zhoršiť jazdné vlastnosti automobilu. Ceny vyrovnávania diskov sa líšia od servisu k servisu, priemerne si treba pripraviť aspoň 20 eur. Pri závažnejších škodách však už pomôže len výmena a tú možno často rátať v stovkách.
Pri príliš rýchlom vychádzaní na obrubník sa tiež môže stať, že prerazíte bočnicu pneumatiky. V takom prípade je zväčša potrebné poškodený kus vymeniť za nový, čo vás tiež môže stáť v závislosti od typu automobilu niekoľko desiatok eur.
Pomerne častým problémom je poškodenie predného nárazníka. Ak sa totiž na obrubník snažíte vyjsť kolmo a nie ste majiteľom auta so zvýšenou svetlou výškou, môže sa to škaredo prejaviť práve na nárazníku. Bežné sú praskliny tohto dielca, prípadne odtrhnutie ochrannej lišty umiestnenej v spodnej časti. Mnohé automobily majú prídavné predné hmlové svetlá chránené relatívne veľkým sklom, ktoré je veľmi náchylné na poškodenie.
Pri kolmom vychádzaní na vyšší obrubník si auto môže takpovediac “sadnúť na brucho” a skaza sa začína. V takýchto prípadoch často dochádza k poškodeniu spodnej časti automobilu. Nesprávne vychádzanie na hranu chodníka môže okrem iného preraziť olejovú vaňu. Ak si to vodič včas nevšimne, hrozí vážne poškodenie pohonnej jednotky. Kontakt s obrubníkom zle znáša aj výfukové potrubie automobilu, ktoré sa môže odtrhnúť.
článok dočítajte na: http://autobild.cas.sk/clanok/211609/navod-ako-spravne-zdolavat-obrubniky
tex a foto: www.autobild.sk
Be the first to comment