Európska únia pokračuje vo svojom poslaní zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, a preto zaviedla sériu povinných systémov v automobiloch, ktoré budú uvedené na trh od júla 2022. Jedným z nich je systém zaznamenávania údajov, alebo takzvaná čierna skrinka, a práve ona podnietila ďalšie diskusie. Je inšpirovaná systémom, ktorý sa používa v lietadlách. V očiach verejnosti sa ale stala terčom nesúhlasných ohlasov, pretože tento systém môže potencionálne porušovať zákon o ochrane osobných údajov.
Nech je to tak či onak, od budúceho roka bude tento systém povinný. Aby sme rozptýlili pochybnosti, ktoré stále existujú o čiernej skrinke, ktorá sa nachádza v autách, v tomto článku chceme vysvetliť, z čoho pozostáva a ako funguje. V prvom rade je dôležité vyvrátiť mýtus, že tento systém bude mať možnosť nahrávať konverzácie, ktoré sa odohrávajú vo vnútri auta. Je síce pravda, že v lietadlách zaznamenáva komunikáciu posádky, no čierna skrinka používaná v automobiloch bude v určitých aspektoch trochu viac pripomínať tachograf používaný v nákladných vozidlách (akýsi tachograf 21. storočia).
Systém zaznamenávania údajov bude mať schopnosť zaznamenávať predovšetkým to, čo poznáme ako telemetrické údaje:
- Tlak škrtiacej klapky alebo otáčky motora
- Rýchlosť za posledných 5 sekúnd
- Používanie bŕzd
- Trvanie Delta V (kladné alebo záporné zrýchlenie)
- Aktivácia airbagov a predpínačov pásov
- Použitie bezpečnostných pásov
- Zmena rýchlosti, ktorej bolo vozidlo vystavené po náraze
- Pozdĺžne zrýchlenie v metroch za sekundu
článok dočítate tu: „Čierna skrinka“ na nových autách bude povinná od roku 2022 (pluska.sk)
text a foto: Autobild.sk