Neprehliadnite:

RTVS: Europoslanci chcú asistenčné systémy riadenia vo všetkých autách

Asistenčné systémy riadenia, ako napríklad systém na prispôsobovanie rýchlosti vozidla, udržovanie automobilu v jazdnom pruhu či automatické brzdné systémy, by mali byť súčasťou základnej výbavy automobilov. Vyplýva to z uznesenia, ktoré prijali poslanci Európskeho parlamentu. Cieľom je znížiť nehodovosť a najmä počet obetí dopravných nehôd.

Hoci má počet obetí dopravných nehôd v Európskej únii klesajúcu tendenciu, na európskych cestách stále zomiera približne 30-tisíc ľudí ročne. Brusel chce toto číslo rapídne znížiť a prichádza s nápadom masívne rozšíriť takzvané bezpečnejšie autá. Zameriava sa pritom najmä na technológie, ktoré dokážu rozpoznať chodcov, cyklistov a motorkárov a zároveň pomôcť vodičom vyhnúť sa im. Nákladné vozidlá a autobusy by podľa schváleného textu mali byť pre minimalizáciu mŕtveho uhla zasa povinne vybavené prednými, bočnými a zadnými kamerami.

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová počas rozpravy v europarlamente čelila najmä otázkam týkajúcim sa ceny takýchto vozidiel: „Porovnanie nákladov a efektívnosti týchto opatrení bolo, samozrejme, kľúčové pri hodnotení nášho návrhu. Nechceme, aby museli spotrebitelia po novom platiť oveľa viac za takto upravené automobily. Na druhej strane si musíme uvedomiť, že ide z pohľadu bezpečnosti o nutnosť.“

Ak v súčasnosti 95 percent dopravných nehôd zapríčiní zlyhanie ľudského faktora, je podľa eurokomisárky potrebné využiť dostupné elektronické bezpečnostné systémy, ktoré vedia v krízových situáciách zareagovať mnohonásobne rýchlejšie než človek. Nápad víta aj manažér Zelenej vlny RTVS Ľuboš Kasala, ktorý však varuje pred prílišným spoliehaním sa na elektroniku. „Zvyšovaním úrovne palubnej elektroniky by sme určite nemali znižovať úroveň dopravnej výchovy a prípravy nových vodičov. Volant stále drží v ruke človek. Chodci a cyklisti zrejme budú aj naďalej bez elektronických pomocníkov.“

Aj šéf dopravného servisu však spomína otázku ceny vozidiel, ktoré by mali nové systémy v základnej výbave. Automobilky nateraz na návrh Európskeho parlamentu oficiálne nereagovali. Nemecký koncern Volkswagen už v lete prízvukoval, že v najbližšom období bude preň prioritou na pozadí emisného škandálu vylepšovať dieselové motory svojich vozidiel a tiež pracovať na projektoch elektromobilov. O bezpečnosti reč nebola.

Viliam Hauzer, Štrasburg
RTVS

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.


*